headline photo

Monday, February 22, 2010

Sensasi Salji

Orang lama suka berperi,
hujan emas di luar negeri
hujan batu di laman sendiri,
dipilihnya mereka tanah pertiwi.

Apa pula pilihan anda?
Andai hujan salji yang menimpa,
putih menebal segenap kota,
cantiknya memang tak terkata
menutup segala buruk dan cela.

Bumi tsar memang unik,
dirahmati iklim subartik,
bertuah rasa di hati terdetik,
sempat merasa kala hayatku celik.

Judin.22022010.Moscow

Aku agak keliru. Sepatutnya sekarang Moscow sudah memasuki jangka transisi antara musim sejuk ke musim bunga. Namun, melihatkan situasi sekarang, sinar musim bunga seolah masih jauh lagi. Hari demi hari, salji di tingkap aku kian menebal, apatah lagi di jalanraya. Memandangkan ini musim sejuk kedua terakhir buat aku di Rusia, maka aku tak kisah sangat selama mana pun musim sejuk ini ingin bermaharajalela. AKU SUKA! :)


Ini adalah bahagian tingkap di bilik aku. Lihatlah sendiri betapa cantiknya salji sedang mekar memutih di pinggir tingkapku. huhuh.


Ini pula pandangan dari tingkap bilik sebelah. Tebalkan timbunan salji tu? Kalau anda perhatikan dengan teliti, anda dapat melihat deretan kereta yang turut dilitupi salji tebal. huhuhu.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails