headline photo

Monday, December 1, 2008

Gossip!

Tiada apa2 gosip panas pun. Lagipun ini bukannya blog picisan ataupun hiburan. Blog suka-suka je. hehe. Aku rasa macam tahu je ke mana duit tuition fee MMA kita dilaburkan pandai2 je buat spekulasi. Tengoklah video di bawah ini. Memang sangat mengejutkan dan mengagumkan pada masa yang sama. Apa yang aku maksudkan adalah pembinaan kampus MMA yang baru. Setahu aku mengikut lokasi yang dipaparkan seakan-akan di Yugo Zapadnaya saja (barat daya Moscow). Tapi, kita di fakulti perubatan (лечебный курс) ini sekadar boleh berputih mata sajalah kerana kampus tersebut hanya dikhaskan kepada fakulti farmaseutikal (фармацевтический курс). Serius, kemudahan di si tu maha canggih. Memang kalah teruklah kampus tetap di Frunzenkaya. Memang tidak adil sungguh dekanat ni.




Lagi satu, kalau dah mampu sediakan sebuah kampus yang super moden, apalah sangat kalau mereka dapat sediakan hostel yang lebih baik kondisinya untuk pelajar2 junior kami dan pelajar2 Malaysia yang bakal datang pada tahun2 mendatang. Kasihan mereka2 yang tinggal di hostel yang jauh dari tempat belajar. Sudahlah jauh, hanya beberapa kerat pula tu pelajar2 Malaysia yang ditempatkan di sana. Bayaran hostel pula mahal melambung, kalah bayaran sewa apartmen di luar hostel.

Lagi satu, adalah pula ura-ura (ura2 saja, bukannya perkara yang sudah disahkan) yang tidak sedap didengar berlegar2 antara kami semua. Dengar katanya, kami pelajar tahun 4 perlu melakukan sesi praktikal musim panas kami di Moscow pada tahun hadapan selama 4 minggu. OTK, kalau begitu tak balik Malaysia-lah jawabnya. Manakan sempat kalau praktikal tamat hujung Julai, dan cuma tinggal Ogos sahaja untuk kami berada di Malaysia. Macam agak tidak ekonomikal untuk balik selama sebulan. Tapi, berita ini belum disahkan lagi. Dengar kata, akan diumumkan dalam bulan Januari nanti. Sama-samalah kita nantikan.aku tetap nak balik Malaysia juga nanti!

Tambahan pula, kami tak lama lagi akan bekerja di Malaysia, jadi apalah rasional melakukan praktikal di sini? Baik buat praktikal di Malaysia. Jauh lagi seronok dan ilmiah. ok praktikal di sini pun ilmiah juga. Apa yang kurang seronoknya di sini adalah language block. Ingat senang ke nak interview dan buat general inspection pada patients di sini? Boleh tu memanglah boleh buat, cuma mengambil masa dan teragak2 dalam menyampaikan permintaan dan pertanyaan. Karenah patients di sini pun sudah satu hal. Ada yang banyak songeh, ada yang tak mahu di-interview oleh pelajar asing dan macam2 lagi. Bukan semua patients dari spesis2 yang mesra pelajar.hehe.Kalau di Malaysia, insyaAllah lancar. Lancar ke? Apa2pun yang berlaku, kita nantikan dan ikut sahaja. Jangan melawan. Mungkin ada justifikasi yang mereka boleh berikan nanti.


2 comments:

Anonymous said...

.walaupun tajuk post tidak seperti yang diharapkan,gaya penulisan anda kali ini tidak ubah seperti artikel dalam sisipan akhbar utusan mingguan atau majalah hiburan tempatan! memang ada bakat menulis rencana gosip!

.pernah terfikir bagaimana rupa kampus farmaseutikal berhampiran jalan arbat baru? sungguh buruk kalau dilihat sepintas lalu dari luar;seusang hospital rossolimo dan muzium gorky.НИЦ di fruzen pula dibina dalam era 80-an. Bandachuk mesti terfikir nak tukar fakulti.haha

.praktikal di sini? boleh sahaja jika diberi kadar elaun 50 usd sejam (mustahil)!

Hafizuddin Awang said...

50usd sejam? hmmm tunggu kucing bertanduk la dulu. MMA punya economic stand dah shaky skrg sbb bukak kampus baru tu. haha. reti ke budak2 ruski tu guna mende2 canggih tu. kekeke (giler underestimate diorg hehe)..kita kan asians, bak kata madtv- aren't asians great..

takperlu pergi jauh2. tgk dept topan je. amat uzur dan reput. sesuai la dgn keadaan "penghuninya"..uuhh seramnya!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails