headline photo

Monday, December 8, 2008

Darmawisata I

Музей Подводного Флота России (Museum of Russian Submarine)

Beberapa hari lepas, aku, Shahrin, Zaidani, Zaim, Ammar dan Amira (adik Ammar dari Jordan) berkunjung ke muzium kapal selam. Aku yakin tak ramai yang tahu akan kewujudan muzium ini. Aku pun tahu setelah menonton Amazing Race 13 episod 10 yang mana mereka berkunjung ke Moscow untuk meneruskan perlumbaan mereka. Dan muzium ini menjadi salah satu tempat persinggahan mereka.


Inilah rupanya kapal selam. Bukan tongkang ye.

Muzium ini letaknya di barat laut Moscow. Metro yang berhampiran adalah Metro Сходненская (Skhodnenskaya), satu stesen sebelum Planernaya (tempat pelajar2 Malaysia jurusan kejuruteraan aviasi menuntut di Moscow Aviation Institute). Serius, jauh sungguh stesen ini dari stesen Metro Spartivnaya kami. Sejam lebih untuk kami sampai ke sana, termasuk berjalan kaki dari metro ke pinggir sungai tempat kapal selam tersebut berlabuh.

Masuk ke sana bukanlah percuma. Caj yang dikenakan untuk kami adalah 100 roubles, di bawah kategori pelajar asing. macam makhluk asing gamaknya. Dan caj 100 roubles lagi dikenakan untuk sesiapa yang ingin mengambil gambar di dalam kapal selam. Sesi lawatan bermula jam 12 tengahari dan haruslah dalam kumpulan seramai 13 orang. Tiada lawatan secara individu dibenarkan. Maka kami berenam pun diletakkan di dalam kumpulan bersama 7 orang lagi Russians dibawah jagaan seorang tour guide. sadly, the tour's in russian. Nama kapal ini adalah Б396 Северный Флот 1980. Seronok sungguh berada dalam kapal selam. Inilah kali pertama aku menjejak kaki ke dalam kenderaan tersebut.

Kami dapat merasai pengalaman anak2 kapal hidup dalam kapal tersebut. Kami ditunjukkan di mana mereka tidur, makan, mandi dan bekerja. Dan kami juga diberitahu bahawa dining table mereka boleh diubahsuai untuk dijadikan katil untuk surgery demi memanfaatkan ruang yang ada dalam kapal tersebut. Ada juga beberapa torpedo, namun bukan yang betul2 barangkali. Banyak sungguh maklumat yang disampaikan oleh tour guide kami. Secara tuntasnya, apa yang aku faham adalah kapal ini dibuat pada tahun 1980, di Nizhny Novgorod. Kelajuan di atas air adalah 300 knot, manakala di dalam air boleh menjangkau 600 knot. Rusia sememangnya masyhur dengan kepakaran membuat kapal selam. ini mengikut kata tour guide ye waktu introduksi. Namun sayangnya Malaysia membeli kapal selam dari Perancis. tetiba je!















Inilah loceng yang telah memecahkan gegendang telinga Zai. Serius maha berdengung. Nampak tak sut jingga tu? Sut itu hanya digunakan ketika tekanan rendah dan untuk kerja2 maintainance kapal selam.










Di sebelah kiri anda ada 4 lubang torpedo dan 3 buah torpedo.ks,apa penjodoh bilangan utk torpedo?? Di kanan pula, tour guide kami sedang demonstrate gaya pemanduan kapal yang betul.hehe.











Eh, aku pun ada.hehe. Tengoklah betapa cantiknya kemasan dalam kapal selam ini. Kami diberi peluang untuk melalui lubang kecil di sebelah kanan tu.


Hari petang, kami pun pulang.

3 comments:

shahrin salleh said...

salam wbt
kita hampir sahaja berputus asa dan pulang dengan hampa apabila melihat pagar hijau memagari kawasan tersebut. disangkakan sedang berada dalam proses pembaikan. haha. lucu sungguh. patut diletakkan gambar pagar.....

Hafizuddin Awang said...

aha, lupa nak kasi tau. kalo ada sesapa yg nak pi sana, jgn ttipu dgn pagar hijau yang mengelilingi kapal selam tu.bukan under renovation ke apa ke. korg kene cari pintu masuk dia spanjg pagar tu. pandai2 la cari ye.

Sarah Mohd Shukor said...

Ooo. Patut la. KS termiss entry ni la Judin. Ok ok. KS akan menyusur di sepanjang pagar hijau unruk cari pintu masuk dia nanti. Thanks for the info!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails