headline photo

Saturday, February 16, 2008

.:KECEK (Cakap) di Mesir:.

Sekejap tadi, Shazwani; rakan sekumpulan aku telah memberikan aku link ke sebuah video yang sangat menarik. Video (rujuk video di bawah teks) ini berkisarkan seorang warga Mesir; lahir dan membesarnya dia di bumi Mesir juga, berjaya menguasai bahasa Melayu dalam masa beberapa tahun sahaja. Ujarnya, hasil pergaulannya dengan beberapa orang Melayu yg menuntut di sana telah membantunya menguasai bahasa ibunda kita itu dengan hebat sekali. Apa yang menariknya, bahasa Melayu yg dituturi olehnya hampir seratus peratus bersandarkan dialek Kelantan. Barangkali, beliau lebih rapat bergaul dengan orang2 Kelantan yg menuntut ilmu di sana. Syabas buat orang2 Kelantan yg telah berjaya 'mengkelantanisasi'kan warga Mesir tersebut. Haha! :)

5 comments:

kamilsifu said...

bagusnya macam tu.mesti mg banggakan.hehe.makin ramailah berlidah kelantan.tp aku xtgkla mg punya video 2.tenet cni umlimited n mahal.apalah nasib.huhu.

Hafizuddin Awang said...

hehe agak bangga la. jarang nak jumpa org mcm tu. takpe, nanti balik msia nanti jgn lupa tgk ye (hoh! bersungguhnya.hahah).

mirul said...

weh hebat la weh
ni mesti bokte kuat make budu nih
bau mace paye pecoh yah
tapi seriously great determination!

Hafizuddin Awang said...

bakpo tetiba jah loghat mung ni mirul jadi pekat..sbb dah lama tak praktis kat london ye? hahaha.

farhanwahab.com said...

salam.
lps ni ko kelantankan la plk kawan2 russian ko.sure gempak.hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails