headline photo

Tuesday, February 3, 2009

Hobi Dari Hadiah

Assalamualaikum wbt semua!
Gembira sebenarnya sekarang ini. Bukan apa, birthday aku 3 minggu lagi tapi Shahrin dan Fadzil sudahpun beri hadiah awal-awal lagi. Terima kasih banyak untuk mereka berdua! Hadiah kali ini pelik sedikit. Bukan sedikit, tapi banyak peliknya.

Begini, selepas aku pergi ke Milan Aquaria baru2 ini, terpikatlah hati ini dengan hidupan akuatik dan hiasan2 dalam akuarium yang dipamerkan. Maka, terlintaslah di benak fikiran ini untuk membeli sebuah akuarium dengan kura2 untuk diletakkan di meja aku. Kenapa kura2? Kerana haiwan ini senang untuk dijaga. Tidak memerlukan bekalan buih2 oksigen sepertimana hidupan akuatik hiasan yang lain.

Tersuratlah semalam aku, Shahrin, Fadzil dan Zaim ke MEGA tenggara Moscow. Terserempaklah pula dengan zoomagazin (kedai haiwan) di sana. Masuk ke dalam kedai. Setelah puas menjeling2 sana, menjeling2 sini, terpautlah hati pada glass turtle tank yang ideal saiznya dengan meja belajar aku. Mereka bertiga sebenarnya tidak beberapa berkenan dengan bab2 jaga haiwan ni, sebab memerlukan komitmen katanya si Fadzil. Namun, aku berkeras juga untuk beli.

Setelah mereka sudah tidak nampak peluang untuk menghalang niat aku ini hehe, maka Shahrin dan Fadzil pun bersetujulah dengan hajat aku ini. Dan mereka pun sepakat untuk turut sama membayar kos satu set akuarium lengkap dengan hiasan dan 2 ekor kura2 sebagai hadiah untuk birthday aku yang akan datang. Seronoknya! Sudahlah nilai ruble jatuh mendadak, diringankan pula bebanan kos pembelian barang2 ini. Durian betul2 runtuh semalam. hehehe.


Inilah rupanya set akuarium tersebut. Ada kapal karam lagi tu hadiah dari Fadzil. Nanti bila2 free, bolehlah kura2 Andy dan Alyani sama2 bermain di sini.hehe.

Isk, seksa sungguh nak bawa pulang dua ekor kura2 ini ke rumah. Bukan apa, suhu luar ketika itu -25 darjah celcius. Mahunya beku air kalau terdedah pada suhu sekitar. Pesan si veterinar agar aku membawa mereka di dalam baju sejuk aku. Maka, berkepitlah mereka di dalam jaket tebal aku sepanjang perjalanan. Dan nasib baik mereka masih lagi hidup tatkala kami selamat tiba di rumah. hehe. Sekali lagi, terima kasih FADZIL dan SHAHRIN!



Inilah 2 ekor kura-kura yang dimaksudkan itu. Sudah namanya kura2, maka takdelah comel sangat pun.


Kemampuan mendapatkan oksigen sendiri telah menjimatkan maintenance cost aku. hehe.


Berenang2lah selaju Michael Phelps.


Okay masa untuk tidur. Dah2 jangan tengok aku lagi!


14 comments:

Anonymous said...

ni lah kawan linny ngan ming ming eh? si TUCK.. hehe..wonderpets...

Anonymous said...

judenggg...cute seyhhh 2 ketul mereka itu..
boleh laa yuvi dan nono kawan nnt..
ajak lah skali ikan2 atikah men kat c2..mcm besaq ja aquarium

Hafizuddin Awang said...

dudu, diorg ni bukan cam dlm wonderpets. malas bebenor untuk bekerjasama cam wonderpets tu. hehe.

ikan2 tikah xleh main sini. tank aku xde o2 supply. so, ikan2 tikah yg lemah2 tu mesti xleh survive nye. hehe.

Anonymous said...

salam..
hehe..xsangka pulak mung suka hidupan2 sebegitu..ngeh3..btw,aku pun ada hadiah nak bagi mung..http://kamilsifu.wordpress.com/2009/02/08/tag-dijawab/
ngeh3..buat bila senang ya..=]

Anonymous said...

salam.
amboi2 sdapnye mengata ikan ak ye.
kalo xde O2 supply ko bgla bantuan pernafasan nnt.hehe..
bsarnye aquarium tu. bley muat satu batalion.
jaga mereka baik2 tau~

Anonymous said...

ramai dah sedare mare yuvie n nuno kat spartiv neyh...hehe..

Hafizuddin Awang said...

kamil, aku mmg suka haiwan2 laut ni. dan trima kasih utk hadiah tu. tunggulah di akhir cycle nanti terupdate la kot blog ni.heheh

atiqah, mmg nasib ikan ko xkan dpt pluang mlawat akuarium . hehe. ko je la yg dtg mlawat.

anon, jgn lupa sedara mereka yg sorg lain, anak andy tu. hehehe.

Raihan Mahmood said...

yek yek promote brthday sdiri...=p

Hafizuddin Awang said...

cett rehe, ke situ plak mung. aku tpaksa ckp tarikh utk justify kan knape aku beli mnatang2 tu. hehehe. btw, kalo aku mention tarikh, baru la mung tak lupa.hehehe.

Raihan Mahmood said...

mmg pom..haha..btw hepi becoming besday..hehe,nak adiah? meh nak poss.huhuh

Hafizuddin Awang said...

wahh rehe menjadi org first utk wish. trima kasih la bebnyak. hadiah? nanti aku balik, kalu tjumpa mung, sila blanja nasik lemak berbungkus2. aku kempunan nasik lemak burung puyuh. yerrrmmm~~~~

Raihan Mahmood said...

"terjumpe"
huhuh.. okai insy.buleh..jamu sapa mu berisi pom buleh

n_maisarah said...

juden,best r awk punyer blog nih..memang minat mengarang ctite ek..so,plez update your blog orh..tuk tatapan umum..(--)^

Anonymous said...

[B]NZBsRus.com[/B]
Forget Crawling Downloads With NZB Downloads You Can Instantly Find Movies, PC Games, Music, Applications and Download Them @ Blazing Speeds

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Usenet[/B][/URL]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails